I en virksomhed er noget af det vigtigste at have en god økonomi. Selvfølgelig er der både op- og nedture, og du skal heller ikke gå i panik hvis i går minus i en kort periode. Det vigtigste er bare at du ved hvad virksomheden er værd og hvad i skal gøre for at få styr på økonomien. På den måde kan i også vende nedturene til opture og samtidig vide hvad i skal gøre for at imødekomme hårde perioder. Derfor får du her tre gode råd til hvordan du og din virksomhed får bedst muligt styr på økonomien.
Hav styr på indkomsten og læg et budget
Til at starte med er det vigtigt at have et overblik over virksomhedens indkomst, og hvor den indkomst kommer fra. På den måde kan der lægges fokus på det område, så indtægten kan blive endnu større. Derudover er det vigtig at lægge et budget, herved får i et overskueligt overblik over virksomhedens indtjening og udgifter. Herefter kan der foretages ændringer og forbedringer, som tilgodeser virksomheden. En anden fordel er også at der er stillet et beløb til rådighed, som skal fordeles ud på forskellige poster i virksomheden. Her kan i selv vurdere hvor mange penge, der skal tilgodese hver enkelt post. Så har i en rettesnor i form af en oversigt over de forskellige omkostninger i virksomheden.
Indbetaling og kreditvurdering
Det er også vigtigt at have styr på sine kunder og deres indbetalinger. Hvis en kunde ikke får betalt til tiden, kan det påvirke jeres virksomhed med det samme. Selvom en enkelt kundes fejltagelse måske ikke virker så slemt, så kan det faktisk være en af de ting, der kan være med til at vælte isbjerget. Derfor er det vigtigt at foretage en kreditvurdering, før i låner penge ud eller hvis i får problemer med en kundes indbetaling. Herved kan i vurdere om det kan svare sig at låne pengene, eller om det vil have større konsekvenser for virksomheden.
Prioriter det vigtige og mest nødvendige
Det er også vigtigt at komme til enighed om hvad der er første prioritet i virksomheden, og hvor de vigtigste penge skal lægges. Derudover er de nødvendige omkostninger også vigtige at have et overblik over, så de ikke bliver glemt i farten. Det er vigtigt at vælge sine kampe og vide hvornår økonomien spiller en altafgørende rolle i det store billede. Derfor er det også vigtigt at vide hvornår virksomheden har råd og hvornår de ikke har. Selvfølgelig skal der satses og bruges penge på branding og markedsføring, men det skal også foregå på et niveau så det kan svare sig. Hvis der bruges flere penge på markedsføring, end på hvad der omsættes for i virksomheden, så skal prioriteterne nok omfordeles.
Der findes ikke en manual til hvordan økonomien skal varetages, det er op til jer som virksomhed. Men disse gode råd er med til at give et overblik over hvad der er væsentligt, og hvad der eventuelt kan komme dig og din virksomhed til gode.