I denne artikel kommer vi ind på de regler, der er for dæk i Danmark. En væsentlig ting er naturligvis, at både dækkene og fælgene er hele og i god stand. Andre krav og regler kan du læse i det nedenstående.
Mønsterdybden er vigtig
På de køretøjer, der højst må have en totalvægt på 3500 kg, skal mønsterdybden være på minimum 1,6 mm. Når man måler et dæks dybde skal man måle den i hovedmønsteret. Hovedmønsteret består af brede riller placeret på den midterste del af slidbanen.
Dækkene på en personbil skal have samme slags dæk på alle hjul. Det betyder at dækkene ikke må være af forskellig dimension. Tillige skal man kontrollere, at de alle har et korrekt dæktryk. Der er dog en undtagelse, som gælder biler, der er lavet før 1. maj 1977. Her behøver alle fire dæk ikke at være samme type, bare det er den samme type dæk, der sidder på den samme aksel.
Læs mere om dæk på Quickpot.dk
Sikkerhedsmæssige råd
Det er vigtigt rent sikkerhedsmæssigt, at man sørger for at have gode dæk monteret på bilen. Ligeledes er det væsentligt for sikkerheden at dæktrykket er rigtigt. Har du slidte dæk på din bil, er bremselængden meget længere end, hvis du har nye dæk på med den korrekte mønsterdybde. Selvom lovkravet til mønsterdybden kun er 1,6 mm, er det en rigtig god ide at skifte dækkene allerede ved en mønsterdybde på 3-4 mm. Ved 3-4 mm er dækkene nemlig betydelig dårligere til at bremse i vådt føre end nye dæk.
Dæktrykket er også rigtig vigtigt for sikkerheden, når du kører. De fire punkter bilen berører vejen med, er ikke større end en håndflade hver især. Det siger sig selv, at når vejkontakten er så lille er det utrolig vigtigt, at de fire punkter har det optimale vejgreb. Det opnås blandt andet via det korrekte dæktryk. Er dæktrykket ikke rigtigt fører det til et dårligere vejgreb og til et uens og meget hurtigere slid på dækkene. Indeholder dækkene ikke nok luft, er det desuden farligt at køre, da bilen kan opføre sig ustabilt, når den skal rundt i kurver samt, når den skal bremse.