Der er mange måder, hvorpå man kan forsøge at gøre sit brand større som en virksomhed, der gerne vil vækste. En af de mest populære i dag er ved hjælp af Facebook annoncering. Facebook annoncering har for alvor indtaget erhvervslivet, hvilket der er mange gode grunde til. Nedenstående vil vi derfor give en introduktion til Facebook som annonceringsplatform og liste nogle af disse gode grunde op.
Ønsker du generelt nogle flere gode råd til, hvordan man skal drive en forretning til succes, kan der med fordel henvises til bedrebusiness.dk. Her vil du kunne læse en masse relevante indlæg til drift af virksomheder, markedsføring, generelle nyheder i erhvervslivet og meget mere.
Hvad er Facebook annoncering?
Med Facebook annoncering har alle, der er administrator af en Facebook side, heraf typisk virksomheder, mulighed for at betale for at få vist annoncer til målgrupper, som man selv definerer. Annoncøren betaler for hver gang en bruger i disse målgrupper får vist en annonce.
Facebook annoncering kræver altså, at man afsætter et budget, som man er villig til at investere og forhåbentlig få et flot afkast på.
Facebook annoncer bliver vist i brugerens nyhedsfeed, hvorfor disse annoncer vil blive vist, når brugeren sidder og scroller gennem sin startside. Annoncerne ligner et normalt opslag, hvorfor annoncøren ikke vil blive associeret med spam, når brugeren får vist en annonce. Hermed er der altså stor mulighed for fange interessen hos en bruger, hvis man formår at skabe relevante annoncer. Dette kan gøres på mange forskellige måder.
Retargeting
En af disse måder er ved at benytte sig af den funktion i Facebook annoncering, der hedder Retargeting. Denne funktion er en af de mest effektive og man bør altid gøre brug af denne, hvilket skyldes, at relevansen altid vil være høj her.
Med Retargeting får man nemlig mulighed for at vise annoncer til brugere, der tidligere har besøgt ens hjemmeside. Dette vil sige, at Facebook automatisk opdaterer ens målgruppe, således at folk der løbende besøger ens hjemmeside vil få vist annoncer.
Dette er en effektiv måde at annoncere på, fordi man markedsfører sit produkt eller service til folk, som allerede har vist interesse i det førhen. Målgruppen er altså allerede ?varm?, hvorfor der er særlig langt til salg, hvis annonceringen bliver opsat korrekt. Relevansen ved at annoncere med Retargeting er hermed høj lige meget, hvad man sælger. Ønsker man eksempelvis at markedsføre legepladsudstyr ved hjælp af Retargeting på Facebook, er man forsikret om, at det ikke blot er helt tilfældige brugere, der ser annoncer for dette udstyr.
Lav relevante målgrupper
Der findes et hav af informationer af Facebooks brugere, som annoncører med fordel kan benytte sig af til at skræddersy præcis de målgrupper for annonceringen, der stemmer overens med sit kundesegment. Det er altså helt op til annoncøren selv at vurdere, hvilke informationer, der skal tilføjes til målgruppen for at annoncerelevansen er i top.
Dette kan gøres effektivt lige meget, om man er en B2C eller B2B virksomhed. Hvis man eksempelvis ønsker at markedsføre en lidt mere niche B2B service, som eksempelvis nedrivning af bygninger, som et nedbrydningsfirma som J-Jensen gør, kan dette eksempelvis gøres ved at benytte sig af de potentielle kunders CVR-numre. Her kan man altså, ved hjælp af Virk.dk, indtaste CVR-nummeret på de virksomheder, man gerne vil ramme, finde mailadresser tilhørende disse virksomheder og tilføje dem i sin målgruppe på Facebook. Det er hermed privatpersoner, der bliver tilføjet til ens målgruppe, men disse personer vil være ansat i virksomheder, der er relevante i forhold til den service, som man udbyder.
Der er mange forskellige muligheder for at vækste sin forretning på Facebook, hvoraf ovenstående blot var et par eksempler. Til mikrovirksomheder kan det, og digital markedsføring generelt, stærkt anbefales, fordi man konstant har overblik over investeringen og i princippet først betaler, når man selv får noget ud af det!