Som annoncør har du reelt kun en søgemaskine, når du ønsker at annoncere ? nemlig Google AdWords. I Danmark har Google 95 % af markedet og et de-facto monopol.
Men billedet bliver mere mudret, når vi kigger på de sociale medier. Nok er Facebook den klart største spiller på markedet, men LinkedIn, Twitter, Pinterest og andre sociale medier er store nok til, du som annoncør skal overveje dem.
De tre medier sammenlignes herunder:
Målgruppestørrelse og segmentering
Facebook har den største målgruppe med 3 millioner mere eller mindre aktive brugere. LinkedIn har cirka en halv million og Twitter blot 100.000 brugere i Danmark.
Det er således Facebook, der er det største marked ? men hvad med segmenteringsmulighederne?
Facebook annoncering udmærker sig ved de mange muligheder for segmentering. Hvor LinkedIn tilbyder demografiske informationer, kan Facebook også målrette ud fra samme demografik, men også adfærd og interesser. Begge medier tillader upload af e-mailadresser og opsætning af retargeting ? men Facebooks virker bedre og kan tilmed være dynamisk for så vidt angår salg af flybilletter, hoteller, rejser og huse for ejendomsmæglere.
Twitters er primært interessebaseret.
Annoncerformater og muligheder
Twitter tilbyder kun en slags annoncer ? standard tweets, der bliver promoverede. LinkedIn tilbyder billeder og video.
Facebook tilbyder billeder, video, slideshows, lead-formularer, fuldskærmsoplevelser og det særlige Samlings-format til e-commerce.
Her er ingen diskussion: Twitter kan tæt på ingenting, LinkedIn kan det grundlæggende og Facebook excellerer med særlige annonceformater til alle typer af behov.
Bang for the buck
Hvad så hvis vi ser på prisen?
Både LinkedIn, Facebook og Twitter tilbyder CPM-baseret annoncering. Det betyder, at du betaler for visninger af din annonce, og at din klikpris dermed er et resultat af, hvor god en annonce du har lavet ? og ikke hvor meget, du ønsker at betale per klik som med Google AdWords.
Både Facebook og Twitter ligger med en pris på 50-100 kroner i CPM. Den endelige pris afhænger af flere faktorer, herunder hvem du målretter, hvor god din annonce er, og hvornår på året du annoncerer.
LinkedIn ligger med en CPM-pris på 5-10x højere end Facebook. Det er således et dyrt medie at annoncere på, hvis du kan formå at ramme de samme personer på andre medier ? hvilket i særlig grad kan lade sig gøre på Facebook, der har nogle meget lignende segmenteringsmuligheder.
Prisen for at annoncere på de sociale medier har været stødt stigende igennem en rum tid, da de sociale medier er auktionsbaserede. I takt med at flere og flere annoncører får øjnene op for de nye muligheder, stiger prisen for at få vist lige netop din annonce.