Det er nærmest ikke muligt at komme udenom Facebook, når det handler om annoncering online. Vi er 3.5 mio danskere på Facebook, så din målgruppe er helt sikkert også at finde derinde.
Skal du annoncere på Facebook, er der rigtig meget at holde styr på ? ikke mindst det økonomiske side af det, men også, hvordan du får mest ud af den målsætning I arbejder med. Derfor er det vigtigt at gribe det an på den helt rigtige måde.
De tre niveauer af din annoncering på Facebook
Før din annonce bliver en realitet, er der lidt praktiske sager, der skal være styr på, for at sikre dig den optimale ROI.
- Først skal du opsætte og målrette din kampagne, så du har det bedst mulige grundlag for at ramme det rigtige segment, når du senere skal vælge dine målgrupper.
- Her kommer budgettet i spil. Når du kommer til denne del, skal du nemlig til at indstille målgruppen, tidsplan, placering af dine annoncer og endelig budgettet.
- Nu skal du så opsætte selve annoncen og have styr på indholdet.
Det kan være en stor mundfuld for de fleste, men det er bare så vigtigt, at der er helt styr på det hele, for at du ikke smider dollars direkte ud ad vinduet.
Derfor er der rigtig mange forskellige firmaer, der har specialiseret sig indenfor præcis den form for annoncering. Det betyder, at du kan være helt sikker på, at du får udnyttet din Facebook annoncering optimalt.
Det er en ekstra post på budgettet, men i forhold til det udbytte, der kan komme ud af det er der tale om et mindre beløb af dit budget til markedsføring.
Hvad er prisen på Facebook annoncering?
Det er et af de spørgsmål, rigtig mange stiller som det allerførste, når de skal i gang med en form for markedsføring. Men det er ikke et spørgsmål, der kan svare helt klart på, for det kommer i bunde og grund ud på, hvad du ønsker at bruge og, hvordan du udregner prisen, for at det giver mening i forbindelse med det mål du har.
Du kan starte med at kigge på de forskellige termer, du kan komme i berøring med, når du skal opsætte din kampagne. Det er ting som:
- CPC ? der er det, du betaler per klik, altså, hvad det koster dig, når potentielle kunder klikker på din annonce.
- CMP ? omkostninger pr 1000 impressions
- CPA ? som cost per acquisition
Du kan også bruge en såkaldt ?Facebook prisberegner? her.
Og det er kun begyndelsen. Der er en lang række forskellige former for beregning og udregninger, der kan være med til at sikre dig, at din annonce bliver så effektiv som muligt.
Men at få det bedste ud af dine annonceringer, kræver, at du har den nødvendige viden om mediet og de ting du kan gøre for at gøre din annonce så optimal som muligt.
Det er en sikker investering i dit firmas markedsføring, hvis du vælger at hyre nogen specielt til at tage sig af annonceringen online, for mange af dem giver dig ovenikøbet mulighed for at følge med i alt, hvad der sker ved hjælp af et pixel og giver dig fuld gennemsigtighed.