Når man skal skrive en rapport eller en artikel om noget så kedeligt, som virksomheders regnskaber eller deres udvikling gennem årene, så kræver det noget fantasi og noget viljestyrke. Både for at læserne kan holde opmærksomheden på det, det handler om, men samtidig også for ens egen skyld, for at det ikke bliver en sur pligt, men hellere en sjov lille opgave, man kan lege sig igennem.
At bruge sin fantasi er dog ikke altid nok, da man ikke kan skrive et eventyr i en årsrapport. Der er dog grænser for hvor vidt man kan bruge sin fantasi med den slags. Så derfor er det vigtigt at holde målet for øje og kende læseren.
En af de vigtigste elementer for at skrive en god og fængende årsrapport, som en oplægsholder kan formidle på bedste vis, er at lade det være som en fortælling. Fortællinger er altid meget mere spændende at høre på end de kedelige tørre fakta. Selvfølgelig skal fakta indgå, for hvad ville en årsrapport være uden det?
Men hvordan lærer du så at skrive en kedelig faktarapport om til en spændende historie, som tilhørerne gider høre eller læserne gider læse? Hvis ikke du allerede er tekstforfatter eller uddannet journalist, så er det en god ide at tage et kursus i storytelling. Et storytellingkursus giver så meget mere værdi til dig, som du kan bruge ikke bare i rapportskrivning, men også når du skal fremstille artikler eller pressemeddelelser.
Nogle storytellingkurser kræver fysisk tilstedeværelse, men mange kurser foregår efterhånden online. Det betyder at du kan sidde hvor som helst i verden og tage kurset og samtidig at du ikke har udgifter til transport for at komme hen til kurset.
Sådan er du altid den hurtigste online
Den online verden vi lever i nu har gjort det så meget nemmere at få et overblik og skabe sig en karriere eller tage en uddannelse uden at skulle sidde på et tørt kontor eller i et inspirationsforladt klasseværelse.
Det eneste du behøver at tænke på udover prisen for at tage et kursus online, er den pris du giver for at være på nettet. Du kan altid vælge den billigste løsning, men det skulle gerne være muligt at have adgang til nettet uden at sidde og vente på at en side loader. Vi er også blevet forvænt med at vi kan have adgang hvor som helst. Derfor skal den internetudbyder du vælger være en, der dækker det meste af Danmark, med mindre du er mere stationær, så du sidder på en fast kontorplads.
Hvis du er en af de heldige der sidder på den samme kontorstol dag ud og dag ind, så bør du kraftigt overveje at vælge en fibernet løsing.
Der er efterhånden mange udbydere af fibernet, men det er ikke alle postnumre, der endnu har adgang til dette. Heller ikke i de store byer. Du kan tjekke dit eget postnummer på det ovenstående link.
Det er planen at det meste af Danmark skal være opgraderet til fibernet inden 2025 og der kan desuden også søges en pulje til at få internet på den adresse man sidder på. Alle har ret til at søge, men det er ikke alle der kan blive tildelt en kompensation for dette.
Den sidste årsrapport er endnu ikke skrevet
For at vende tilbage til årsrapporten, som på den mest interessante måde skal præsenteres på en visuel måde, så er internettet din ven her. Visualisering er noget af det en hjemmeside kan gøre for dig, som du måske ikke så let kan fremvise i en Powerpoint præsentation eller en fysisk rapport.
Se for eksempel hvordan forretningsmanden Magnus Kjøller har gjort det. Med ganske få klik finder du hurtigt ud af udviklingen, uden at skulle gennemsøge mange sider med fakta og data. Det er ganske vist at Magnus Kjøller er en af de fremsynede forretningsfolk, som har formået at finde ud af, hvordan man udnyttet internettet og forretning bedst muligt.